Wat voor brandstof moet in mijn machine?

Geschreven door Ronald 20-08-2021 0 Reacties Alles over trilplaten,Alles over beton,Alles over tijdelijke stroomvoorziening,Inframaterieel,Bouwplaatsinrichting,

Voor wie (nog) niet gebruik wil maken van een machines met een emissievrije elektromotor, kan bij Visser Assen kiezen uit een zeer grote verscheidenheid aan machines die worden aangedreven door een benzinemotor. Dit kan zowel een tweetakt- als een viertaktmotor zijn. Denk hierbij maar eens aan trilplaten, aggregaten, trilstampers en vlindermachines. Maar wat voor brandstof moet er nu in die compacte benzinemotoren? Daar hopen wij je in dit blogartikel een zo duidelijk mogelijk antwoord op te geven.

 

Brandstof per machine | Visser Assen

 

Visser Assen levert veel verschillende gemotoriseerde machines

Visser Assen is dealer en leverancier van gemotoriseerde machines van de meest uiteenlopende machines. Als het gaat om benzinemotoren, dan worden verreweg de meeste machines aangedreven door een viertaktmotor van Honda, 's werelds grootste producent van benzinemotoren. Naast machines met een viertakt benzinemotor, is een aantal machines uit ons omvangrijke assortiment uitgevoerd met een tweetaktmotor. De verschillende machines en hun motoren zijn als volgt:

  • Tweetaktmotor: trilstamper (Wacker), sloophamer of palenrammer (Wacker) en alle bandenzagen
  • Viertaktmotor: trilplaten, zwaardere trilstampers, vlindermachines, afwerkspanen met benzinemotor, aggregaten, trilnaald op benzine

 

Machine met een tweetakt- of met een viertaktmotor: wat is het verschil?

Een tweetaktmotor is een zuigermotor die bij iedere neergaande beweging van de zuigers in de cilinders arbeid levert. Dit in tegenstelling tot een viertaktmotor, want deze levert namelijk arbeid bij iedere twee neerwaartse beweging. Omdat een tweetaktmotor zeer compact is ontworpen, is er geen plaats voor een extern carter. De olievoorziening of smering van de motor zal dan ook moeten geregeld door onder andere mengsmering te gebruiken. Het voordeel van een tweetaktmotor is echter weer dat deze in dezelfde tijd meer arbeid kan verrichten dan een viertaktmotor. Bovendien kan een tweetaktmotor bij een kleinere massa hetzelfde vermogen leveren als een viertaktmotor.

 

De Duitse marktleider Wacker Neuson past het principe van de tweetakt-benzinemotor toe in een aantal compacte trilstampers. Dit omdat een trilstamper met een tweetaktmotor in staat is in een grotere hoek te werken dan een stamper met een viertaktmotor.

 

Is benzine met E10 geschikt voor mijn machine?

Het vermaarde merk Honda, dat producent is van vrijwel alle compacte benzinemotoren die de machines in ons assortiment aandrijven, gaat er prat op dat hun motoren zonder al te grote problemen op alle normale loodvrije benzine kunnen draaien. Dus niet alleen Euro 98 of Euro 95, maar ook E5 en zelfs E10. Hiervoor geeft Honda wel aan dat het gehalte ethanol in de brandstof nier meer mag bedragen dan 10 procent. "Dit kan corrosie veroorzaken aan verschillende componenten in het benzinesysteem en kan rubber en plastieken onderdelen beschadigen", verklaart Honda. Wel raadt Honda aan dat in het geval een benzinemotor langer dan vier weken niet wordt gebruikt, nog een additief toe te voegen wanneer je de brandstof koopt.

 

Acrylaat is nóg beter voor je benzine-trilplaat of -trilspaan

Hoewel een benzine met hier ethanol aan toegevoegd – de door de Europese Unie opgelegde E5- of E10-benzine – volgens de motorfabrikanten zelf geen problemen zou mogen opleveren, kunnen wij maar al te best snappen dat je liever toch geen risico loopt. Je leest of hoort dan ook zo vaak verhalen op een feestje waarin wordt beweerd dat benzinemotoren na het tanken van E5 of E10 volledig in de soep zijn gelopen. Gelukkig is hier een alternatief voor ontwikkeld in de vorm van acrylaatbenzine.

 

Brandstof op basis van acrylaat is wellicht beter bekend onder de naam 'Aspen'. Een benzine die op een groot aantal punten verschilt van met ethanol aangelengde benzine als E10. Daar waar gewone benzine in feite een mengsel is van een stuk of honderd verschillende stoffen, bestaat Aspen acrylaatbenzine slecht uit een stuk of tien verschillende stoffen. Dit maakt een wereld van verschil, omdat van al die tientallen stoffen waaruit E5 of E10 bestaat, er altijd een aantal ingrediënten is die een negatieve invloed hebben op de werking van de benzinemotor. Zo kan de motor inwendig vervuild raken en kan de korte houdbaarheid van deze brandstof leiden tot startproblemen.

 

Aspen acrylaat-benzine is dé oplossing voor je bandenzaag

Waar een fabrikant als Wacker of Honda aangeeft dat een brandstof met een kleine hoeveelheid toegevoegde ethanol weinig kwaad kan voor hun motoren, ligt dat bij een bandenzaag helaas toch wat anders. Een bandenzaag werkt namelijk met een relatief gezien zeer bescheiden motortje, en is dan ook veel gevoeliger voor storingen. Ethanol onttrekt namelijk vocht uit de lucht, waarop de benzine in de tank verzuurt. Als gevolg van deze verzuring treedt er oxidatie op in het brandstofsysteem. En een aangetast brandstofsysteem geeft weer startproblemen en andere storingen.

 

Bovendien is het zo dat de motor van bijvoorbeeld een bandenzaag relatief veel onverbrande benzine uitstoot. Dit komt omdat een dergelijke motor veel eenvoudiger en goedkoper is geconstrueerd. En door de grotere hoeveelheden onverbrande benzine stoot het motortje van bijvoorbeeld een Stihl-bandenzaag of een doorslijper van Husqvarna komen er veel schadelijke stoffen als zwavel, benzeen en aromaten vrij. Stoffen die niet alleen slecht zijn voor het milieu, maar daarnaast ook nog eens het milieu aantasten.

 

Aspen acrylaatbenzine bevat vrijwel geen schadelijke stoffen, omdat deze benzinesoort op een speciale wijze is geraffineerd. Daarom worden alle stoffen geheel verbrand. Bij vergelijkbare tests met een kettingzaag, blijkt een motorzaag met acrylaat maar liefst 99 procent schoner te zijn dan een op gewone benzine. Bovendien bevat Aspen geen ethanol, waardoor dus storingen aan het verbrandingssysteem worden voorkomen. Aspen is dan ook absoluut aan te raden voor het gebruik in bandenzagen.

Ook interessant
AIC Visser ontvangt 3.000ste review

AIC Visser ontvangt 3.000ste review

Ronald 17-04-2024 0
In de afgelopen jaren weten steeds meer klanten AIC Visser te vinden én te waarderen. Met gepaste trots kunnen wij dan ook vermelden dat gisteren – 16...
Lees meer
Randbeveiliging van SafetyRespect, een veilige keuze!

Randbeveiliging van SafetyRespect, een veilige keuze!

Ronald 11-04-2024 0
In de wereld van de bouw is veiligheid geen luxe, maar een absolute prioriteit. Met de opkomst van hoogbouwprojecten en complexe bouwlocaties is het w...
Lees meer
Alles wat je moet weten over randbeveiliging en valbeveiliging

Alles wat je moet weten over randbeveiliging en valbeveiliging

Ronald 04-04-2024 0
Het werken op hoogte brengt natuurlijk altijd gevaren met zich mee. Want als je naar beneden valt, kun je je lelijk verwonden. Het kan zelfs de dood t...
Lees meer

Heb je een vraag over een product? Neem dan contact met ons op via onze chat, ons contactformulier of bel 088 - 13 43 600