DigPilot biedt onbegrensde mogelijkheden

Geschreven door Ronald 22-10-2019 0 Reacties Layout,

DigPilot huren bij Visser Assen

 

Visser Assen is al vele jaren dealer, leverancier en met name verhuurpunt van de DigPilot. Maar wat is is de DigPilot nu precies, en wat kun je er allemaal mee? Daar hopen wij je met behulp van dit blogartikel een zo goed mogelijk antwoord op te kunnen geven.

 

DigPilot is de virtuele landmeter op de kraan

Met de montage van een DigPilot 3D GNSS-set op je machine krijg je een heuse landmeter bij je op de kraan. Geen echte natuurlijk, maar virtueel. Het kleine, groene kastje achter de stoel is jouw virtuele landmeter.

 

Een echte, professionele landmeter is door het gehele land gezien in staat om met zijn veldboek en GPS-ontvanger in staan tot op de centimeter nauwkeurig een coördinaat te bepalen en af te lezen. In oostelijke en westelijke richting (X) en noordelijke en zuidelijke richting (Y) gebeurt dit met een precisie tot op + of - 1 cm nauwkeurig. In de hoogte (Z) is dit met een nauwkeurigheid van + of - 2 centimeter.

 

De DigPilot 3D kan ditzelfde trucje eveneens, maar dan met het meetpunt op het mes van de bak. Dit terwijl de GNSS-antenne achter op de machine is gemonteerd. Deze tot op de centimeter nauwkeurige positie-informatie wordt gecommuniceerd met het in de cabine gemonteerde beeldscherm. Dit display kan digitale 3D-CAD-tekeningen lezen en weergeven.
De tekening geeft het ontwerp weer van hoe het werk moet worden gemaakt.

 

De monitor in de cabine weet op ieder gewenst moment en tot op de centimeter nauwkeurig waar het mes van de bak zich op het werk bevindt. Dit weet hij dus bovendien in de tekening. Hierdoor ziet de machinist exact hoe diep en in welke hoek hij moet graven op de plek waar de bak zich op dat moment bevindt. Dit ziet er in de basis in de cabine als volgt uit:

 

DigPilot in de cabine van de kraan | Visser Assen

 

In bovenstaande foto is een tekening geladen met daarin als ontwerp een plat vlak getekend op hoogte 6,35 m. (Voor Nederland is dit 6.35 m NAP, voor België 6,35 m TAW). Het mes van de bak bevindt zich nu op 6.65 m NAP of TAW. (zie het gele cijfer 6,65). Het witte cijfer 0.30 m linksboven in het scherm geeft aan dat het mes van de bak nog 30
cm moet zakken om op het getekende ontwerp-niveau van 6,35 NAP/TAW uit te gaan komen. Ook de gele kogel boven de roos links in beeld geeft aan dat de bak moet zakken.

 

3D-GNSS-set DigPilot huren, wat heb ik hiervoor nodig?

Als je voor het eerst een DigPilot 3D wilt huren, moet je rekening houden met de volgende drie zaken:

  1. De opbouwkit of opbouwkits. Dit zijn sets met daarin alle materialen die je nodig hebt om de machine eenmalig voor te bereiden op de montage van de DigPilot
  2. De eenmalige arbeid die je moet verrichten. Dit is nodig om de voorbereiding van de machine klaar te maken
  3. De 3D-GNSS-kofferset zelf. Hierin zit alle apparatuur van de DigPilot

 

Als je nu bij ons een DigPilot wilt huren, dien je eenmalig item 1 (de opbouwkit) aan te schaffen en item 2 (arbeid) in te plannen. De opbouwkit is niet te huur en zal je eenmalig moeten aanschaffen. Deze blijft dan ook op de machine zitten. Item nummer drie, de DigPilot-set kun je vervolgens gemakkelijk als huurset op de machine bevestigen.

 

Wat zit er allemaal in de DigPilot 3D-GNSS-huurset?

De DigPilot 3D is een GNSS-set die bestaat uit twee verschillende koffers. Deze beide koffers hebben de volgende inhoud:

 

Koffer 1 bestaat uit de volgende onderdelen:

  • het beeldscherm
  • 4 draadloze sensoren
  • de oplader voor maximaal 6 sensoren
  • optioneel een 5e sensor voor de kantelbak
  • optioneel een 6e sensor voor de verstelgiek

 

inhoud koffer 1 DigPilot

 

Koffer 2  bestaat uit de volgende onderdelen:

  • de GNSS-ontvanger (de groene box)
  • 2 GNSS-antennes

 

Koffer nummer 2 is het 3D-GNSS-deel van de DigPilot. De 3D-GNSS-huurset wordt uiteraard geheel compleet bij je afgeleverd, dus inclusief: SIM-kaart, MoveRTK-netwerkcorrecties en DigPilot Office Level 2 (voor het versturen van bestanden via het internet).

inhoud koffer 2 DigPilot

 

 

DigPilot 3D-GNSS: hoe kan dit systeem zo op de centimeter nauwkeurig werken?

De 3D-versie van de DigPilot kan zo uiterst nauwkeurig werken dankzij de witte GNSS-antennes op de maasten. Deze twee schotels ontvangen namelijk de satellietinformatie en geeft deze door aan de DigPilot. Vervolgens worden deze gegevens verwerkt in het groene kastje achter de stoel van de machinist. Met behulp van zogenoemde snijpuntberekening in de groene box is de DigPilot in eerste instantie tot op de meter nauwkeurig.

 

Hierna wordt deze op de meter exacte positie via het internet gecommuniceerd naar MoveRTK. Laatstgenoemde stuurt netwerk-RTK-correctie-data terug naar het groene kastje.
Dankzij deze correctiedata wordt de DigPilot tot op de centimeter nauwkeurig. Het protocol dat men via een gebruikersnaam en een wachtwoord toegang verschaft tot GPS RTK-correcties over het internet wordt NTRIP genoemd.

 

NTRIP of internet voor Nederland en België, hoe werkt dat?

In Nederland wordt de DigPilot standaard geleverd met een SIM-kaart inclusief een netwerk-RTK-correctie-abonnement van MoveRTK. MoveRTK is gelijk aan wat 06-GPS is als
netwerk voor de landmeters. Zowel de SIM-kaart als het abonnement is door heel Nederland en België te gebruiken. Het is eveneens mogelijk om de set aan te melden op een IP-adres van een lokaal NTRIP-basisstation.

 

In België heeft men echter twee verschillende mogelijkheden:

  1. MoveRTK
    Een SIM-kaart inclusief een GPS RTK-correctie-abonnement van MoveRTK. De SIM-kaart en het abonnement is door heel Nederland en België te gebruiken
  2. FLEPOS
    Een SIM-only data-abonnement van 8 tot 10 Mb per dag bij een willekeurige mobiele provider met aanvullend daarop een (gratis) account bij FLEPOS. FLEPOS is alleen te gebruiken in Vlaanderen

 

 

Bekijk hierboven een introductievideo over de DigPilot

 

Wat maakt de DigPilot beter dan de systemen van concurrerende merken?

Zowel de DigPilot als de 3D-GNSS-systemen van andere merken werken allemaal volgens hetzelfde principe. Ze toveren allemaal je machine in een rijdende rolmaat en landmeetset. Bovendien maken alle merken gebruik van exact dezelfde Amerikaanse GPS- en Russische GLONASS-satellieten en van dezelfde NTRIP-provider(s) om tot op de centimeter nauwkeurig te kunnen meten met de machine.

 

De concurrerende merken maken echter alle gebruik van bekabelde, vaste sensoren op de bovenbouw, giek, verstelgiek, lepelsteel, bak en kantelbak. Vaste sensoren blijven op de machine zitten, ook als de GNSS-set niet in gebruik is op die machine. DigPilot maakt echter gebruik van draadloze sensoren. Deze hebben geen kabels nodig richting bovenbouw, giek, verstelgiek, lepelsteel, bak en kantelbak. En omdat de sensoren afneembaar zijn blijven deze niet op de machine zitten als de GNSS-set niet in gebruik is.

 

Het enige dat bij DigPilot op de machine achterblijft zijn een aantal klikbeugels, twee masten en enige bekabeling richting masten, GNSS-box en beeldscherm. Een aandachtspunt met draadloze sensoren is: baggeren. Hiervan wordt gedacht dat dat met DigPilot geheel niet mogelijk is. Ten onrechte, want ook hier zijn oplossingen voor bedacht.

 

Verschillende DigPilots bij elkaar in het veld, geeft dat geen storing?

Het goede nieuws is: nee, het geeft geen storing. Maar je moet dan wel correct te werk gaan. Iedere set heeft namelijk de mogelijkheid om te kiezen uit 16 sensor-communicatie-kanalen voor de setsensoren om met elkaar te kunnen ‘communiceren’ in een ketting. Iedere set staat op 1 van die 16 communicatiekanalen ingesteld.

 

Als er twee sets naast elkaar staan te werken die toevallig op hetzelfde sensor-communicatie-kanaal staan, dan storen ze elkaar. Een van de sets kan dan eenvoudig een ander sensor-communicatiekanaal kiezen en vervolgens is deze storing verholpen. Aanvullende info: Iedere sensor heeft een serienummer. Dat serienummer is aangemeld in het bijbehorende beeldscherm van de set in kwestie. Het beeldscherm verwerkt enkel de data van serienummers van sensoren die zijn aangemeld als onderdeel van die set. De data wordt per serienummer verwerkt. Er kan geen data van een andere set in je set terechtkomen.

 

DigPilot 3D-GNSS: kan dit systeem samenwerken naast andere merken GPS?

Ja hoor, dat is mogelijk. Het is geen enkel probleem om een machine, met daarop een DigPilot 3DGNSS-set, op een site te gaan zetten waar andere merken GPS al aan het werk zijn.

 

Alle voordelen van de DigPilot 3D op een rij

  1. De DigPilot 3D biedt optimaal gebruiksgemak
  2. Tekeningen kunnen worden ingeladen via de cloud of een USB-stick
  3. Gemakkelijk uitwisselbaar dankzij de optie draadloos te installeren
  4. Meerdere machines voorbereid tegen minder kosten
  5. Zeer lage voorbereidingskosten
  6. Bij gebruik tot vijf maanden per jaar is huur tot wel de helft voordeliger
  7. Geen vaste kosten, geen stilstand en altijd het nieuwste van het nieuwste
  8. Altijd een huurset in de buurt door geheel Nederland

 

DigPilot 3D bekijken ►

 

Ook interessant
De verschillende gereedschappen van Probst

De verschillende gereedschappen van Probst

Ronald 28-03-2024 0
Ben je op zoek naar innovatief handgereedschap voor de bouw- en infrasector? Goed nieuws! AIC Visser is nu de trotse importeur van Probst, het Duitse ...
Lees meer
Vacuüm tegeltiller Probst Speedy VS140: alle ins en outs

Vacuüm tegeltiller Probst Speedy VS140: alle ins en outs

Ronald 21-03-2024 0
Het afgelopen jaar – 2023, om precies te zijn – is voor Visser Assen in alle opzichten een bijzonder jaar geweest. Niet alleen zijn we met AIC uit Har...
Lees meer
Tegelsnijders van Norton Clipper, hoe gebruik je deze?

Tegelsnijders van Norton Clipper, hoe gebruik je deze?

Ronald 15-03-2024 0
Visser Assen – sinds enige tijd onderdeel van de AIC Visser Groep – houdt zich al sinds de oprichting in het jaar 1974 bezig met het aanbieden van mac...
Lees meer

Heb je een vraag over een product? Neem dan contact met ons op via onze chat, ons contactformulier of bel 088 - 13 43 600