-
Je hebt nog geen producten in je winkelwagen.
|
|
|
Als je dit blogartikel leest, ben je óf in het gelukkige bezit van een trilplaat diesel van Wacker, of je bent er in geïnteresseerd. Dan weet je vast ook wel hoe deze machine werkt, toch? Desondanks wordt een trilplaat nog vaak verkeerd gebruikt. We kunnen je dan ook van harte aanbevelen om dit artikel te lezen, om er zo zeker van te zijn dat jij wél weet hoe je een dieseltrilplaat van Wacker veilig moet gebruiken!
Vóórdat je aan de slag wilt gaan met je sleeptriller of geschakelde trilplaat, is het uiteraard belangrijk dat je de veiligheidsvoorschriften in acht neemt. Hieronder valt onder andere het dragen van de juiste Persoonlijke Beschermingsmiddelen (PBM's). De te dragen PBM's zijn als volgt:
De motor gebruikt dieselbrandstof. Gebruik hiervoor uitsluitend verse, schone diesel. Diesel die water of vuil bevat, beschadigt het brandstofsysteem. Raadpleeg de handleiding van de motor voor de volledige brandstofspecificaties.
Voor je je trilplaat van Wacker Neuson met een dieselmotor wilt starten, moet je eerst nog even het oliepeil van de machine controleren. Dit doe je door aan het werk te gaan volgens de onderstaande werktekening:
|
Wacker heeft verschillende modellen dieseltrilplaat in hun leveringsprogramma opgenomen. Je kunt namelijk kiezen uit een trilplaat met een 'old school' trekkoord of een elektrisch te starten diesel-trilplaat. Om de trilplaat met een trekstarter daadwerkelijk te starten, ga je als volgt te werk:
LET OP! Pas met het starten van de motor beginnen wanneer er voldoende stabiliteit is!
|
Om de trilplaat diesel van Wacker Neuson met een elektrische starter aan de loop te krijgen, ga je als volgt te werk:
LET OP!
|
Je dieseltrilplaat van Wacker Neuson kun je op verschillende manieren vervoeren en verplaatsen. Zo is iedere omkeerbare trilplaat van Wacker uitgevoerd met een hijsoog. Hiermee kun je je trilplaat op diesel gemakkelijk verplaatsen met bijvoorbeeld een minikraan of shovel:
Naast een hijsoog, is iedere geschakelde trilplaat van Wacker Neuson standaard uitgerust met een geïntegreerde transportrol. Hiermee kun je je trilplaat zeer gemakkelijk in je eentje verplaatsen. Ga hiervoor als volgt te werk:
Let bij het verdichten op een geschikt oppervlak – zoals bijvoorbeeld een helling of op een talud – op de volgende aandachtspunten:
Wanneer je wél de maximaal toegestane schuine stand overschrijdt, heeft dit een zeer nadelig effect op de motorsmering van je trilplaat! Omdat de smering namelijk geheel wegvalt, leidt dit onherroepelijk tot een defect aan belangrijke motoronderdelen!
Hoewel de machines van Wacker bekendstaan om hun buitengewoon hoge betrouwbaarheid, kan er natuurlijk altijd een storing optreden. Gelukkig kun je deze zelf vaak heel eenvoudig verhelpen. Bekijk de tabel hieronder om te zien hoe je een eventuele storing kunt oplossen.
Storing | Oorzaak | Oplossing |
De achteruitrijsnelheid is te laag | Te weinig hydraulische olie in de disselkop | Vul de hydraulische olie bij |
De vooruitsnelheid is te laag | Te veel hydraulische olie in de disselkop | Pas het oliepeil aan volgens de markeringen |
Vooruitrijden is niet mogelijk | Mechanische storing | Laat de trilplaat repareren* |
De trilplaat verliest hydraulische olie | Er is een lek opgetreden, hydraulische slang defect | Laat de trilplaat repareren* |
De motor kan niet worden gestart | Gashendel bevindt zich in positie 0 | Zet de gashendel op positie 1 |
Er bevindt zich geen diesel in de inspuitpomp | Vul de diesel bij en controleer de volledige brandstofvoorziening | |
Controleer de brandstoffilter en de toevoerleiding naar de motor | ||
De klepspeling staat niet goed afgesteld | Controleer de klepspeling en stel deze indien nodig bij | |
De kleppen zijn versleten | Bied de trilplaat ter reparatie aan* | |
De cilinder en/of de zuigerring is versleten | ||
Het inspuitspruitstuk werkt niet | ||
De motor loopt wel, maar de machine trilt niet | De V-snaar is versleten | Vervang de V-snaar |
De koppelingsvoeringen zijn versleten | Laat de voeringen vervangen* | |
Het controlelampje van de lading gaat niet uit | De dynamo is defect | Laat de trilplaat repareren* |
De spanningsregelaar is defect | ||
Het oliecontrolelampje blijft branden | Het motoroliepeil staat te laag | Vul de motorolie bij |
* Laat deze reparatiewerkzaamheden uitvoeren door een expert van Wacker. Neem hiervoor contact op met Visser Assen |
© VA
TIP! Voor het belangrijkste onderhoud kun je bij ons complete onderhoudssets bestellen met daarin alle gemakkelijk vervangbare slijtdelen.
Zo, als het goed is weet je nu alles met betrekking tot het gebruik van en het oplossen van storingen aan je dieseltrilplaat van Wacker Neuson. Heb je nog vragen? Neem contact met ons op!
Heb je een vraag over een product? Neem dan contact met ons op via onze chat, ons contactformulier of bel 088 - 13 43 600